onsdag 8 juni 2011

Resan.

Jag har alltså varit ute och rest lite. Till Basel i Schweiz närmare bestämt, dit några goda vänner har flyttat och när det nu vankades långhelg bestämde jag mig för att åka och hälsa på dem. Efter lite letande hittade jag billiga flygbiljetter, från Kastrup vilket ju i och för sig är några timmar bort. Men det planet gick direkt och åker man från Göteborg måste man ändå byta plan så i ren tid gjorde det ingen skillnad. Jag slog till på flygbiljetterna och bokade en buss som skulle ta mig till flygplatsen. Trots att jag är tidspessimist tyckte jag det verkade lugnt eftersom bussen skulle vara framme två timmar innan planet skulle gå.

Låt mig nu berätta om min resa till Kastrup, Köpenhamn, Danmark.

Jag kom till Nils Ericssons-terminalen i god tid i fredags och satte mig i solen med en islatte. Tog upp mobilen och såg att jag hade fått ett sms, från bussbolaget. Min buss var "tyvärr en timme sen". Den stackars tidspessimisten i mig blev lite stressad och vågade definitivt inte lita på att den bussen verkligen skulle komma en timme senare. Så jag sprang bort till SJ:s biljettautomater och insåg till min stora glädje att det gick ett tåg bara en kvart senare som jag raskt köpte en biljett till.

Så där satt jag på tåget till Kastrup och kunde ta det lugnt. Ungefär till Helsingborg, då jag råkade överhöra tågvärden säga till någon som också skulle över bron, att han nog skulle få byta till buss i Malmö- för det var stopp över bron. Ja ja, tänkte jag, det verkar väl lugnt. Buss eller tåg, spelar roll.

Men så strax innan Lund ljöd en röst i högtalarna som lät meddela att ALL trafik över bron var stoppad. För det var nåt fel på elen. Inga bilar, inga bussar och inga tåg. "Så vi har ett alternativ till er som ska till Köpenhamn och Kastrup- ni kan gå av i Lund och ta tåget tillbaka till Helsingborg, sen färjan över till Helsingör och sen tåget ner till Köpenhamn. Men det kommer ta minst två timmar."

Och ungefär då stannade vi i Lund och jag var tvungen att bestämma mig med en gång hur jag skulle göra. Efter lite tvekan satt jag kvar för vid ett snabbt överslag verkade två timmar lite väl långt om jag ville med planet. Och det ville jag ju. Så jag kom fram till Malmö och gick och funderade på vad jag skulle göra. Det fanns ju dock inte så mycket att göra förutom att vänta och hoppas på det bästa och till slut så meddelade de att trafiken kommit igång. Jag sprang ned till första bästa Öresundståg och satte mig ner och väntade. Det fylldes på till bredden.

När jag precis andats ut och tänkt att jag kommer komma fram i tid sa en röst i högtalarna på tåget: "Ja, nu får vi alltså köra över bron igen... men nu har vi ingen lokförare."

(Som ni kanske förstår så kom jag fram, för efter ett litet tag hade de skakat fram en lokförare och tåget körde. Gud ske lov.)

6 kommentarer:

Fnissi sa...

Tur att det inte var jag. Jag hade dött... eller åtminstone gett upp och tagit tåget tillbaka hem igen eller nåt... Eller blivit handlingsförlamad...

Mrs E (ibland Grefvinnan) sa...

Fy fasiken ett sådant äventyr... Tur att allt gick bra till slut :-)

Josefine sa...

Åh herre gud. Jag hade troligen satt mig på en bänk och rint min mamma och gråtit. På riktigt. Har hänt i verkligheten. Du måste vara nån sorts stålkvinna som redde ut det där!

Jenny sa...

Fnissi: Ja, det var en pärs. Men i och för sig fanns det INGET jag kunde göra så det var liksom bara att vänta och hoppas på det bästa...

Miss E: Ja, sån himla tur!

Josefine: Ha ha, stålkvinna- nja... Till råga på allt elände höll telefonen på att ladda ur så jag smet in på SJ:s biljettförsäljning och försökte diskret sno lite el från ett uttag där...

Evelina sa...

Kära Jenny... jag kunde varnat dig om den icke-fungerande Skånetrafiken ju! :) Maken pendlar till Malmö varje dag från Ängelholm och det är inte många dagar han kommer hem i tid. Är det inte snö så är det höstlöv eller solkurvor eller lokförare som inte finns tillgängliga! Han har till och med fått en egen sida på facebook som han kan gnälla av sig om skånetrafiken på: https://www.facebook.com/#!/group.php?gid=125378537487670

Jenny sa...

Ah såklart jag skulle ha kollat! Nu fick jag lära mig den hårda vägen istället...