onsdag 6 juni 2012

Nationaldagen.

Glad nationaldag på er! En ledig dag sådär mitt i veckan, det är inte fy skam det. Förmiddagen ägnades åt chillande i soffan. 


Jag läste den här boken, "Köp dig fri!" av Ingrid Sommar och Susanne Helgeson. Intressant och tänkvärd om hur vi ska kunna konsumera på ett sätt som är schysst mot planeten och alla inblandade. Fick påminna mig själv om att är det för billigt så är det antagligen också för bra för att vara sant. Med för bra för att vara sant menar jag att det nånstans i produktionskedjan är det något som inte har gått helt rätt till, som utnyttjad och underbetald arbetskraft eller stor miljöpåverkan, t.ex. Måste påminna mig om det nästa gång jag står och rycker i något superbilligt nånstans. För det gör jag ju, precis som alla andra. Men jag har en idealbild om att köpa färre saker av superbra kvalitet som håller en livstid istället (och det innebär antagligen att det blir dyrare också- vid inköpet men förhoppningsvis inte i längden).

2 kommentarer:

Den tjocke konsulten sa...

Apple-produkter är dyra men produceras ändå under tveksamma förhållanden. Tyvärr går inte den typen av produktion att köra i västvärlden idag så det finns inget alternativ om folk skall ha sina nya iWhatever produkter varje år.

Jenny sa...

Ja, det är ju inte likhetstecken mellan dyr och reko, det menade jag inte. För tyvärr är det ju inte så lätt! Och don´t even get me started på uppdateringshetsen på tekniksidan...