tisdag 25 oktober 2011

Johan åker tåg.

I förra veckan skulle min kompis Johan åka till Stockholm och gå på kurs. Tåget gick kl. 05.54, okristligt tidigt såklart men Johan var på stationen tio minuter innan utsatt tid, hittade ett x2000 mot Stockholm och gick in. Han hittade sin plats och sjönk ner i sätet. Nu började han se framemot resan, frukosten och kanske en liten tupplur. Tills en herre harklade sig.

-Ursäkta, men det där är min plats.

De började plocka fram och jämföra biljetterna. Johan visade sin biljett.

-Titta, jag har ju den här platsen.
-Ja, men det här är ju 06.00-tåget.

Johan slet ned väskan från hatthyllan och rusade ut ur tåget. Nu var det bråttom. På ett spår bredvid stod det Stockholm på skylten. Han slängde sig på det och letade upp sin plats.

Klockan gick. Den blev 06.00. Johan började skruva på sig och tittade sig omkring. Till slut frågade han en medpassagerare.

-Men det här är ju 06.04-tåget till Stockholm. Det är ett intercity-tåg och tar fem timmar.

Då ville Johan ge upp och gå hem. Men han hoppade av tåget, gick till biljettkontoret och köpte en biljett till 06.40-tåget istället.

Vad lär vi oss av detta? Jo, dels att det går TRE fakirtåg till Stockholm inom loppet av tio minuter, dels vikten av att faktiskt läsa vad det står på skyltarna.

3 kommentarer:

Miss Upsey Daisy sa...

Jag vet. Hemska hemska tåg.

Josefine sa...

Hahaha.. åh vad skönt att höra att det finns fler som läser skyltar ungefär lika bra som jag...

Jenny sa...

Miss UD: Men att det finns TRE- det var helt nytt för mig...
Josefine: Du är inte ensam! :)