fredag 23 november 2012

Mama´s home made whipped cream.

Det har väl precis varit Thanksgiving, om jag förstått saken rätt. Detta får mig osökt att tänka på när jag var utbytesstudent ett år i München och umgicks med några amerikaner som just under Thanksgiving  gick loss och började fantisera om all mat de skulle missa i exilen.

- Turkey, sweet potato pie.... bla bla bla ... and mama´s home made whipped cream.

Jag och min svenska kompis spärrade upp ögonen och bara:

-Mama´s home made whipped cream? Vad menar ni?

-Jo, förstår ni, sa amerikanen med lyster i ögonen. En gång om året, på Thanksgiving, ställer sig mamma och VISPAR GRÄDDEN SJÄLV!

(Föreställ er nu mig och min kompis med ögon stora som tefat.)

Därpå följde ungefär en dags diskussion om det absurda i att han bara köpte spraygrädde när han uppenbarligen tyckte det var så gott med mama´s home made whipped cream att han hallucinerade om det på andra sidan jorden. 

Inga kommentarer: