måndag 20 februari 2012

Brysselkålskärlek.

Jag har upptäckt en kärlek till brysselkål. Detta efter att en kollega hade med sig en liten brysselkålssallad i matlådan, efter ett recept i GP. Jag lät mig inspireras och utvecklade det genom att slänga i mer göttiga grejer. Så här går det till:

 Skiva brysselkålen.
Peta ur ett granatäpple, eller ett halvt. Ha inte på dig nån tröja du är rädd för eftersom det stänker utav bara sjutton.
Släng ner brysselkålen i kokande vatten och här kommer det viktiga. Låt de bara vara i i tio sekunder, jag upprepar tio sekunder. Ungefär så lång tid det tar att ta ett foto på dem. Häll av dem i ett durkslag och skölj med kallt vatten (om du nu inte vill ha en ljummen sallad, det är också tillåtet).
Sen tar du vad du haver, i det här fallet lite fetaost och hackade hasselnötter. Häll på olivolja. Om du inte har i granatäpplen kan du hälla på lite vinäger också men den syrligheten behövs inte om du har granatäpplen.

8 kommentarer:

Fnissi sa...

Åh, det såg gott ut!!!

Anonym sa...

Ska man kanske äntligen lära sig att äta brysselkål då? Det har inte stått så väldans högt upp på min lista innan... Ser jättegott ut! /Sandra

Jenny sa...

Fnissi: Ja, det är supergott!

Sandra: Ja! Du får bara inte koka mer än tio sekunder, överkokta brysselkål är ju anledningen till att man inte gillar dem! Så här blir de lite krispiga till och med.

Fnissi sa...

Idag testar jag detta recept!!!

Josefine sa...

Oj det låter jättegott! Jag har faktiskt bara ätit överkokt brysselkål och är det nåt jag avskyr så är det överkokta grönsaker. Men det här ska jag testa. 10 sekunder mos def!

Jenny sa...

Fnissi: Kul! Berätta vad du tyckte sen.

Josefine: Ja, testa testa!

Fnissi sa...

Det var väldigt gott tyckte jag. Övriga familjen åt allt utom brysselkålen... ;-)
TACK för inspirationen!!!

Jenny sa...

Det var så lite så! Kul att du gillade- de andra får väl peta bort kålen då :)