lördag 18 februari 2012

Det lilla konsumenttipset.

Jag tänker att det vore bra att i möjligaste mån handla ekologiskt och kravmärkt, men jag lever inte alltid upp till mina ideal om det. Jag vet inte riktigt varför, men det kanske finns någon psykologisk förklaring till det hela. Eller är jag bara snål? Fast gudarna ska veta att jag haft mina bryderier över fruktdisken och andra ställen. Så fort man börjar fundera lite så öppnar sig en hel massa andra frågor om vad som är bäst och snällast mot miljön. T.ex. har jag stått med de kravmärkta äpplena (fyra stycken för 25 kronor) förpackade i plast och från Argentina och ställt mot att köpa de icke plast-inpackade som i varje fall bara åkt från Polen. Jag tror jag valde de polska.

I alla fall så har jag bestämt att vara snäll mot mig själv och göra så gott jag kan istället för att bli besviken på mig själv. Så jag har bestämt att sånt jag alltid köper, som mjölk och ägg, ska vara ekologiskt om det finns (och det gör det ju oftast). Sen bestämde jag att alltid försöka handla kravmärkt kött. Det var kanske lättare sagt än gjort för det finns inte överallt så därför blev jag väldigt glad när jag upptäckte att Hemköp börjat med kravmärkt kött. Och- här kommer konsumenttipset- inte sällan rear de ut köttet med 30 % rabatt p.g.a. kort datum. Så nu tar jag alltid en lov förbi köttdisken när jag är på Hemköp och är något rabatterat köper jag några förpackningar och stoppar i frysen. Sen kan du gå därifrån och klappa dig själv på axeln för du har inte bara köpt ekologiskt kött utan du har också sett till så att affären inte behöver slänga kött för att datumet har gått ut! 

Inga kommentarer: