söndag 2 juni 2013

Rensa i röran.

-Oprah säger att man sover bättre om man bäddar sängen varje morgon.
-Eh, jaha. Varför det då?
-Äsch, det vet jag inte riktigt. Men så är det!
-Jaha.
-Vi borde bädda sängen varje morgon!*

Det kanske inte är en slump att min stora "vi måste bädda sängen och nu orkar jag inte ha det så här med skorna i hallen längre och vi måste få upp hyllorna också förresten"-frustration inträffade i samband med att jag började läsa ikapp tidningarna jag köpte i USA och som sedan blivit liggande. Jag började med O magazine, dvs. allas vår Oprahs tidning. 


De-Clutter Your Life! Där kunde man läsa om hur en expert hjälpte folk att rensa upp bland onödiga grejer. "Expert", förresten. Det krävs väl inte en masters degree i någonting överhuvudtaget för att förstå att om man bor i ett klimat med mildra vintrar behöver man inte massa vinterjackor och om man inte använt diverse sängkläder sen tidigt 90-tal så kanske man kan GÖRA SIG AV MED DET. Är det så lätt kan jag också vara expert. Ge bort skiten bara! Se, lätt.

Men ungefär där fick jag alltså ett bryt på skosituationen i hallen och sa i falsett att "detta är inte feng shui". Vad nu feng shui är, men inte kan det vara ett skoberg som man snubblar på varje gång man kommer in genom dörren. Eller ska gå ut för den delen. Så, nu ska sängen bäddas och skosituationen lösas. Därför har jag nu gjort plats i en byrålåda så att något kan flyttas från en garderob till en annan och slutligen ge rum för en sån där hängbar skohylla. Och då kommer det blir ordning!


Sen lade jag mig i badet med den här tidningen. Om Oprah inspirerade mig att rensa i röran är det ännu oklart vad den här kommer att bidra med i mitt liv.

*Ok, avslöjad- vi bäddar INTE sängen varje morgon. Än. Men om du sagt till i förväg att du ska komma är den nog bäddad med det fina överkastet från Indien, till och med. 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har alltid hört att det inte är bra att bädda sängen varje dag, att det istället är bra att vädra lakanen ;-) så det kör jag på
/M

Jenny sa...

Ja, det är det jag egentligen kör på! Och ni efter tre dagar har det blivit så igen :)