söndag 18 oktober 2009

Fjällräven Kånken

När jag började lekis fick jag en ryggsäck, närmare bestämt en Fjällräven Kånken. Den hängde med i några år tills jag fick en aprikos Adidias-rygga i stället som jag då tyckte var sjukt mycket tuffare. Men Kånken fanns kvar i hemmet och användes flitigt av mamma när hon cyklade till Ica och fyllde den med mjölk och frysta grönsaker. I fjol gick dragkedjan sönder och mamma köpte sig en ny väska. Då tänkte jag att kedjan kanske går att laga och det är ju onekligen lite affektionsvärde med denna lilla Kånken. Så jag tog hand om den och tog den till skomakaren.

Och mycket riktigt, den gick att laga. Men trots det blev det så fel. Jag såg det med en gång när jag hämtade den, men blev alldeles förstummad och kunde inte säga något utan bara tackade, betalade och gick.

Behöver jag säga vad som gick snett? Det känns som min Kånken är besudlad.

16 kommentarer:

Lilla Duktig sa...

Åååååååååååååh! Jag hade också en Kånken, en orange! LIKISAR!

Vet inte var min är, men vet att min mamma tog över den när jag "växte ur" den.

Vet OCKSÅ att min lillasyster (21 år) köpte sig sin första Kånken förra veckan. En knallblå jättesnygg.

Vet ALLDELES säkert att Rut-Napoleon kommer att få sin egen Kånken (i barnstorlek) när det är dags att börja på dagis.

Kånken rules!

Jenny sa...

Totally likisar! Åh, en knallblå, gudars vad fint. Kanske man ska köpa en ny... Lätt att R-N ska ha en Kånken!

Fnissi sa...

Jag hade också en - en turkos!!! Blev genast sugen på att äga en igen!

fg sa...

Det ser man ju direkt, han har satt flärpen bakochfram.

By the way, Fjällräven är still going strong, hela min uppsätning jaktkläder är en stor kånk:)

Jenny sa...

Fnissi: Satsa! Det är dags för en ny Kånken!

fg: Ha ha, precis. Skönt att höra att du håller stilen i jakttornet.

Missy sa...

Klart du ska ha en ny Kånken! Jag slog till i somras och sedan dess har mitt väsk-leverne varit alldeles happy happy joy joy. På ärligt!

Jenny sa...

Jag tror dig! Det kanske är så helt enkelt. En ny Kånken!

Miss Upsey Daisy sa...

En gång mötte jag en tjej som tågluffade med en Kånken bara. Hon luktade troll...

Jenny sa...

hmm, ja det får trots allt inte plats så jättemånga ombyten i en kånken...

Den tjocke konsulten sa...

Borde gå att polera bort den rosa färgen om det är haken, stålull eller låna en dremel ta den lilla borsten och sen polergrejen?

Tror jag hade en grön kånken som barn och sen den salomon som alla andra (svenskt 80-tal = konformismens paradis)

Numera northface med vettiga remmar, ram och ventliation.

Marie sa...

Hmm, visserligen snygg färg, men SÅ fel....

Jag hade en gul med gröna detaljer!

Jenny sa...

DTK: ja kanske, tack för tipset! Salomon= en annan 80-talsklassiker.

Marie: uppenbarligen har vi alla haft en kånken!

Ara sa...

Visst är Kånken kanon, med den blev perfekt med en bröstrem från Anakkana och nu är den skönare att kånka på!

Jenny sa...

Aha, bra tips!

Evelina sa...

Åh... jag har visst mycket att ta igen i din blogg! Och precis en exakt likadan hade jag... tror att min mamma också har sparat den!

Jenny sa...

Det var helt enkelt Kånken som gällde! Eller kanske gäller? :)