söndag 1 november 2009

Billy fyller år

I veckan läste jag ett inläggBokhora om Billy. Bokhyllan alltså.
Den fyller 30 år i år, vilket jag insåg tidigare i höst när de (alltså IKEA:s reklamavdelning antar jag) hade satt in en bild på bokhyllan och en grattishälsning på 30-årsdagen från vännerna i Älmhult på familjesidorna i GP. Då fnissade jag lite över morgongröten.

Få är väl de svenskar som inte gjort sin pilgrimsfärd till IKEA för att trycka in en Billy-kartong i bilen och sen under lite mutter och svordomar skruvat i hop den hemma. Jag har i varje fall gjort det. Två gånger, detta är alltså min andra uppsättning Billy. När jag och pappa skruvade ihop den här hade vi ett särdeles icke-slugt ögonblick av tankearbete och spikade fast baksidan åt fel håll. Det blev inte särskilt snyggt så det var bara att göra om, nu är den rättvänd.



Här är den, min Billy. Den bor i sovrummet. Har du någon Billy?

5 kommentarer:

Fnissi sa...

Nej, ingen Billy. Det fick bli den ännu billigare KILBY när jag skulle inreda mitt bibliotek. ;-)

Den tjocke konsulten sa...

Två, och alldeles för mycket databöcker.

Jenny sa...

Fnissi: He he, Kilby! Honom har jag aldrig haft äran att träffa :)

DTK: Aha, det kan jag tro!

fg sa...

Några finns det allt därhemma. Ska på studiebesök och se på fabriken där de tillverkas om några dar, krystar fram en ny Billy var 6:e sek!

Jenny sa...

Nähä?! Var 6:e sekund. Klart man hittar de överallt då!