söndag 29 november 2009

Hej hemliga bokvän del 2

Och nu kommer det mer svar på frågor inför julklappspåsen.

* Vilken genre håller du dig helst till då du läser?
Romaner, men inimellanåt blandar jag gärna upp med nån deckare eller chick-lit.

* Favoritförfattare? (Har du alla titlar eller har du läst alla titlar; alltså, är det idé att skicka något av just den författaren..?)
Jag tror inte jag har alla titlar eller har läst allt av nån. När det gäller favoritförfattare har jag långt ifrån läst alla Joyce Carol Oates böcker, men Blonde tyckte jag var fantastisk och nog den bästa boken jag läst. I sin genre, chick-lit, tycker jag att Marian Keyes är drottning. Förresten, Marie Hermansson! Hennes lite småkonstiga historier gillar jag.

* Läser du på andra språk än svenska? Vilka?
Inte särskilt ofta, men i såna fall engelska.

* Lyssnar du på böcker? Vilket format, i så fall?
Nej.

* Samlar du på böcker av någon särskild författare?
Nej.

* Har du någonstans publicerat en lista över böcker som du har läst eller som du äger? I så fall, var?
Nej. Men för att underlätta kan jag säga att de böcker jag läst på sistone är: Ers majestäts olycklige Kurt av Lena Ebervall och Per E. Samuelsson, Sorgesång av Siri Hustvedt, Kafka på stranden av Haruki Murakami, Berlinerpopplarna av Anne B. Ragde och Älskad, saknad av Joyce Carol Oates. Alla dessa tyckte jag var bra och mest tyckte jag om Kafka på stranden även om den freakade ur lite på slutet. Nu läser jag Aldrig fucka upp av Jens Lapidus som jag inte tycker är särskilt bra, men jag läser nog ut den ändå (här kan tilläggas att jag tyckte att Snabba cash var bra). Dessutom beställde jag några nya böcker i går och det kan ju vara bra att veta: Momo eller kampen om tiden av Michael Ende (som jag älskade när jag var liten och som jag tänkte läsa om), Karlstads zoologiska av Hanna Hellqvist och Jorden de ärvde av Björn af Kleen. I min hög av olästa böcker ligger bl.a.: Dödgrävarens dotter av Joyce Carol Oates, Världens sista roman av Daniel Sjölin och Blodsarv av Denise Mina.

* Vad är du ute efter, då du läser? (Bildning, äventyr, romantik, hjärngymnastik, nya erfarenheter..? Försök att berätta!)
Jag är ute efter förströelse, underhållning, verklighetsflykt, att dras in i berättelse och bli fast.

* Finns det någon genre eller författare som du undviker? Vilken?
Nej. Eller ja, Harlekinromaner har aldrig lockat.

* Finns det någon genre eller författare som du gärna vill prova på, men inte kommit dig för? Vilken?
Nej.

* Finns det några särskilda titlar som du letar efter och som du skulle bli riktigt glad över att få?
Nej.

Hemliga bokvän, du kan väl ställa en anonym fråga om du undrar nåt mer?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej på dig med :-)

Jenny sa...

Ooooh, vad spännande! Hej hej! Du frågar om du undrar nåt eller hur? :)

Anonym sa...

Hej, hemliga Tomten här igen. Jag har en lite udda begäran - jag hittade ett foto i din blogg på din bokhylla - men den är ganska suddig när jag förstorar. Det vore ju rätt praktiskt för mig att se de böcker du har hemma - så slipper du lista dem alla :-)

Anonym sa...

Hrm... och så kan jag ju skriva vad jag ville också...

Skulle du kunna lägga upp ett eller flera nya foton på din bokhylla - kanske dela upp i flera mindre bitar så jag kan se dina titlar?

Jenny sa...

Oh, vilken bra idé! Jag ska försöka fixa detta. Du kan väl hålla utkik i bloggen i morgon kväll!