söndag 11 september 2011

Den 11 september 2001.

Jag såg på Babel i torsdags då de diskuterade litteraturen efter 11 september-attentatet. Ulrika Kärnborg berättade att Patti Smith hade sagt- när hon fick Polarpriset- att vi borde fråga oss hur det var innan den 11 september och inte bara efter. Vad hände den 10 september? Hur var världen då?

Jag började fundera på det och plockade fram min tio-årsdagbok. I den kan man inte se hur världen var, men vi kan ju kolla efter vad som hände i mitt liv just då:

Den 10 september 2001: Buss i tid! Fixat och ordnat och kollat Dawson´s såklart.

Jag pendlade och försenade bussar stal en del av min fritid. I övrigt känns detta som en väldigt odramatisk och synnerligen oanande måndag.

Den 11 september 2001: TERRORDÅD I USA. Pentagon, World Trade Center rasat. HELT OTROLIGT. Ikea med Stefan.

Fantastiskt tvära kast i den här lilla dagboksanteckningen. Jag kommer ihåg att vi försökte kolla vad som hade hänt på nätet på jobbet, men alla sidor blev överlastade och jag tror jag satte på radion istället. Och jag minns att det kändes absurt att åka och köpa en Billy-hylla när man inte visste om det skulle bli ett nytt världskrig eller vad.

Den 12 september 2001: Inställd innebandy och ingen step up. TV om USA-katastrof istället.

Detta var alltså innan "katastrofen" hade hunnit bli "11 september".

Inga kommentarer: