måndag 2 januari 2012

Pengaväxling.

Nu ska jag åka till banken med mina guldpengar som jag samlat, likt Pippi Långstrump, fast inte i en resväska utan i ett ölglas. Den här gången blev glaset bara halvfullt, men jag orkar inte vänta på att det blir fullt. Sist jag växlade in mina guldpengar väcktes mitt bankraseri eftersom jag var tvungen att BETALA för att sätta in pengarna på mitt konto "för Riksbanken tar en avgift när vi skickar in pengarna". Jag försökte lite lamt argumentera att jag vill ju inte växla pengarna, bara sätta in dem på mitt kontot och inte hade jag fått betala om det hade varit sedlar, eller hur. Men jag fick inget gehör. Allt över 1 000 kr var det fem procents avgift på, har ni hört vad snålt?

Det blir väl likadant idag och jag kommer i sedvanlig ordning knyta näven i byxfickan, betala min avgift och muttrandes svära över bankerna när jag går därifrån. 

3 kommentarer:

Mrs E (ibland Grefvinnan) sa...

Håller med om att det är surt. New year's eve var söt och sevärd - har du sett Valentine's Day så är den i precis samma stil (och skådisar).

Den tjocke konsulten sa...

Den omfattande kriminaliteten i samhället har drivit upp kostnaderna för kontanthanteringen så jag tycker inte en avgift är något konstigt, det är dyrt att hantera kontanter idag och mynten är tunga och tar mycket plats.

Vill du sätta in mynt gratis så skaffa ett bankkonto kopplat till en livsmedelskedja som ICA-banken och mata in mynten i maskinen i kassan.

Jenny sa...

Mrs E: Ja, jag tänkte att den skulle vara lite som den- då ska jag ta och se den nån gång!

DTK: Ja ja, såklart det finns rimliga förklaringar till allt. Och det fattar ju jag med, men jag kan inte låta bli att reta mig lite ändå.