onsdag 11 januari 2012

Moment 22.

Min trådlösa telefon gick sönder för ett tag sen och eftersom jag nu, i cirka tre år, har tänkt "att jag kanske ska säga upp den fasta telefonen eftersom jag aldrig använder den och bara betalar fasta avgifter hela tiden", har jag tyckt att det verkar onödigt att köpa en ny. Men tiden gick och inget hände, varken uppsägning eller införskaffande av ny telefon. Tills i höstas då denna obeslutsamhet/telefontraditionalism försatte mig i ett moment 22.

Jag fick ett brev från Nix-registret om att jag var tvungen att ringa upp dem om jag ville fortsätta vara registrerad och slippa telefonförsäljare. Och det ville jag ju såklart. Så jag satte mig vid min bakelittelefon och snurrade fram alla siffror i telefonnumret och kom fram till en röst som berättade om olika tonval. Som man såklart inte kan välja med en snurrskiva. Också var man dessutom tvungen att ringa från numret som registreringen gällde.

Så det gick inte att förlänga något. Och nu sonar jag min obeslutsamhet. Den här veckan har det varje kväll ringt personer (idag två gånger) och frågat efter "den som är ansvarig för elavtalet". Med tanke på att dessa personer är de ENDA som kontaktar mig på min fasta telefon så kanske detta trots allt blir droppen som får bägaren att rinna över och mig att säga upp mitt fasta telefonabonnemang. Men man kan aldrig vara säker, det verkar sitta väldigt långt inne det där

6 kommentarer:

Evelina sa...

Oj kära nån... vilken osis att råka ut för hemska telefonförsäljare!

Jenny sa...

Ja, de är ena jobbiga typer.

pete* sa...

maybe i can bring over my modern phone and you can call them from that?

Jenny sa...

ooh, yes! det skulle vara snällt! :)

Den tjocke konsulten sa...

Du kan skicka ett vanligt brev till Nix annars, fungerar bra.

Jenny sa...

OK, tack för tipset.