lördag 18 januari 2014

17. Den bästa osten är ju som vi alla vet…

Hur ska man kunna välja?

Det finns ju så mycket goda ostar.

Jag tänker t.ex. på den, vars namn jag glömt, som är gjord av fyra olika sorters mjölk och som under vissa perioder går att finna i saluhallen. Eller mozzarella. Getost. Mögelost, blå-grön-vit, spelar mindre roll. Eller fetaost.

Men för att välja någon så tar jag parmesan. Eventuellt för att få berätta om kvällen i Italien när jag blev serverad av en liten italiensk äldre och rakryggad servitör som kom och rev parmesan över min pasta så det formligen regnade och jag fick parmesan över hela mig. Det var härligt.

För övrigt gör jag som Cecilia när jag är i Italien. Köper med mig en rejäl bit hem och fryser in. Alla som åker till Italien måste göra så! Det är en order.

Inga kommentarer: