fredag 31 januari 2014

26. Den bästa frukosten är ju som vi alla vet…

Det är ju såklart den frukost man äter på helgen, när man kan sitta hur länge som helst och äta färskt bröd från franska bageriet, fylla på kaffekoppen både en och två gånger och läsa tidningen från pärm till pärm medan radion skvalar i bakgrunden. Eller hotellfrukosten. Eller kanske kaféfrukosten. 

Men jag kom även att tänka på en specifik hotellfrukost, eller b´n´b-frukost som jag och Pete åt när vi var i Florida för snart ett år sen. På en ö i the Keys på väg ut mot Key West hade vi bokat in oss på ett veganskt, ekologiskt och quirky b´n´b som var väldigt mysigt. Varje morgon vid ett bestämt klockslag, jag tror det var klockan 8, serverades frukost på en balkong med utsikt över stranden och havet. Där fick vi slå oss ned tillsammans med andra gäster, det fanns inte så många rum så vi var inte så många och det blev ganska familjärt. Också serverades den ena läckerheten efter den andra, olika varje dag. Allt veganskt. 

Det är nog ganska vanligt att gästerna är veganer, t.ex. var där ett par kvinnor som kom direkt från en "vegan lifestyle coach-kurs" i New York. Men man behövde inte vara vegan för att gilla maten. När den ena kvinnan frågade om vi var veganer var det (såklart) helt ok att svara nej, men jag lutade mig ändå mot Pete och väste "don´t mention the ribs!". Kvällen innan hade vi nämligen varit på ett lokalt hak med True Blood-vibbar och smällt i oss varsin jätteportion revbensspjäll. Det hade jag ingen lust att prata högt om.



Inga kommentarer: