lördag 29 december 2012

Ingen mat till fattig krabat.

Igår var det fredag, vilket betyder att det var Spanarna i P1. Jag har inte hört det än, men tänkte bjuda på min egen lilla spaning. Varsågod, här kommer tre tecken på att Skandinavien infiltrerar i brittisk populärkultur.

Exempel nr 1:

Igår tog vi bussen till Manchester och gick i affärer, trängdes, svettades och handlade lite*. Vi satte oss på ett kafé, tog en kaffe** och kunde i ögonvrån se att TV:n visade It´s a wonderful life. Efter en stund tog den slut och istället började Mupparnas julsaga. Jag slängde ett öga på den och reflekterade inte nämnvärt över att jag förstod vad som hände trots att det knappt var något ljud på***. Och sen- i en fördröjd reaktion, likt Kalle Anka eller valfri tecknad figur, vände jag mig om och bara: 

"What? Varför har de svensk text på filmen???"


Istället för att fråga tog jag kort på skärmen. Sen gick vi därifrån mycket undrande, utan svar på detta mysterium. 

Exempel nr 2: 

På kvällen gick vi till puben och möttes av en skylt utanför som meddelade att det var "Karaoke night". "Maybe you can do ABBA", sa Pete. Men inte behövde jag det inte, för när vi öppnade dörren strömmade de ljuva tonerna av Dancing Queen ut i den fuktiga decembernatten och knappt hann vi beställa en öl innan sången övergick i SOS. Där inne i ett hörn av den heltäckningsmattebeklädda puben stod de här två söta tjejerna och sjöng ett ABBA-medley.


Det visade sig för övrigt att det inte var någon öppen karaokekväll utan de här tjejerna sjöng hela tiden. Efter pausen drog de igång med "The final countdown" för att sparka igång publiken. Need I say more?

Exempel nr 3:


Borgen ska börja gå på TV! Åh, jag älskar Borgen. Lyckliga engelsmän.

Där har ni det, tre tecken i tiden på att skandinaverna infiltrerar i populärkulturen på de brittiska öarna. Och då har jag inte ens tagit upp att Lisbeth Salander-filmerna har visats på TV när jag varit här- de svenska med Mikael Nyqvist och Noomi Rapace- och att Petes pappa följde den dansk-svenska kriminalserien Bron med stor spänning när den gick här på TV för ett tag sen. Och inte har jag tagit upp att det fanns en hel hyllsektion på Tesco med olika färdigrullade köttbullar, redo att stekas.

Likt Ingvar Storm kanske ni nu undrar vad detta kommer leda till i framtiden? Ja, detta mina vänner, kan jag tyvärr inte sia om. Men varför inte en brittisk variant av På spåret? On the track?

*en vårjacka! optimistiskt, va?
**och en mince pie respektive rocky road- julfrossandet är visst inte riktigt slut än, hrm
***det var så kallt att bokförarnas pennor hade frusit till is!

Inga kommentarer: