måndag 23 september 2013

Agaat.

Alltså puh. Nu har jag kämpat, ja jag menar verkligen kämpat, mig igenom Agaat. 713 sidor och jag tyckte aldrig den blev bra, så det var minst sagt halvhjärtat på slutet.

Men jag undrar när jag ska komma över det där med att läsa ut alla böcker? Den här boken har jag ju inte ens tyckt om att läsa utan bara på ren envishet, eller kanske onödig pliktkänsla, jobbat mig igenom. Det hade ju varit bättre att sluta och läsa någon annan bok istället, som jag verkligen uppskattade att läsa.

Jag tror att svaret ligger i dilemmat av att en del av de riktigt bra böckerna måste man kämpa sig in i innan man sugs in i den. Så det är lite svårt att veta hur länge man ska kämpa, för de där läsupplevelserna vill man ju inte gå miste om. Och recensionscitaten på den här boken var ju inte dåliga, enligt New York Times t.ex. är boken "skälet till att människor läser romaner och författare skriver dem".

Ja, det gäller tydligen inte den här människan i varje fall. 

Inga kommentarer: