söndag 22 september 2013

Croissanter.

Det där med en croissant, eller i mitt fall snarare en pain au chocolat, på lördagsmorgnarna blir ju lätt beroendeframkallande när man bor granne med ett franskt bageri. Ett bageri som brukar stänga fem veckor under sommaren, vilket vi såklart unnar dem så hårt som de jobbar, men... Då blir det svårare med färskt bröd för oss bortskämda i grannskapet. Så kom jag på i somras att jag hade hört att det finns nån slags bake off-croissantsmet på burk som man kan göra, snabbt och lätt. Men när jag irrade runt i affären visste jag varken var jag skulle leta eller vad det var egentligen var jag letade efter. Jag menar en konserv med smet? Tyckte det lät så konstigt att jag inte ens frågade någon när jag irrat klart. Men! Igår kom Hanna to the rescue. Vi hade pratat om detta och hon hittade burkarna i kyldisken brevid "poffpizzan" (vad är det? frågade jag då med uppspärrade ögon). Så, i morse var det dags att prova.


 När jag öppnade burken vällde degen ut. Det var lite roligt/läskigt.
Sen var det bara att skära i markeringarna, "croissant for dummies".
Och rulla ihop. Men det var väl där ungefär som den här "dummien" eventuellt misslyckades. Lite smala, va? Hoppades på någon form av magisk jäsprocess i ugnen så det skulle få en vanlig croissant-form.

Så blev dock inte fallet. Däremot blev de goda, så man får ju inte låta sådana småsaker som utseendet på bakverken förstöra en god frukost. 

Inga kommentarer: