lördag 14 september 2013

Utropstecken.

Jag vet inte hur det är med er, men min mailbox skriker till mig när jag öppnar den. Så här kan det se ut:

Förlängd kampanj!
Vinn en resa till New York!
Vi saknar dig!
Missa inte!
Personliga Mors Dag-gåvor till 40 % rabatt!
Sista 24 timmarna med upp till 70 % rabatt!

Utropstecken och uppmaningar att jag ska fynda, fynda, fynda och handla, handla, handla. Och mitt bland alla dessa mail döljer sig några andra ämnesrader, av betydligt viktigare slag, med eller utan utropstecken:

Akut läge Syrien: vi behöver din hjälp!
Humanitär katastrof hotar i Centralafrikanska republiken

Det känns som att min mailbox är en allmän bild av hur informationsflödet ser ut idag. Bland alla handla! fynda! köp! missa inte! är det någon som försöker peta oss på axeln och lite försynt säga: ursäkta, men just nu dör folk och det är akut. 

Ett budskap som nästan sköljs bort av alla andra utropstecken.

Inga kommentarer: