torsdag 5 september 2013

Det här med böcker.

I högerkanten här på bloggen står det att jag för tillfället läser Marriage Plot av Jeffrey Eugenides. Det är en sanning med modifikation, istället för "läser för tillfället" skulle det kanske stå "bok jag läste ett kapitel i för ett halvår sen och som sedan dess legat på nattduksbordet".

Jag kan inte minnas att jag hållit på så här tidigare, men i år har det helt ballat ur. Mitt bokläsande, alltså. Och med ballat ur menar jag att jag läser flera böcker samtidigt och därmed inte läser klart nån. När jag pluggade i våras tappade jag lite läsfart och kanske är det därför, jag vet inte. Förutom på semestern, då slukade jag i sedvanlig ordning bok efter bok. Det var härligt, det är ju det jag vill göra. Kanske helt enkelt ska avverka en i taget. Eller bara sluta läsa om jag inte riktigt kommer in i den- för övrigt något jag har svårt med. Baksidan av att vara plikttrogen.

Här är de böckerna jag läser just nu. Eller har börjat läsa i det senaste halvåret och sedan lagt på nattduksbordet:


Agaat: Den här hade vi i bokklubben sist. Jag hann bara 150 av dryga 700 sidor innan det var dags för träffen, men jag var i gott sällskap av nästan alla andra. Förutom en. Och hon som hade läst hela tyckte den var jättebra. Det står överallt att det är en klassiker, men jag vet inte jag. Jag dras inte med i den. Har en teori om att jag behöver flera timmar i sträck för att sugas in i den, ska nog testa det innan jag ger upp. Kanske till helgen?

Moranthology: Den jag liksom läser i mer aktivt just nu. La vantarna på den i England i somras eftersom jag storgillade "How to be a woman". Den här är lite spretigare, vilket inte är så konstigt eftersom det är en samling av hennes krönikor. Ibland skriver hon om brittiska personer och företeelser som jag inte har full koll på vilket nog gör att jag missar en och annan poäng (om inte Pete är i närheten och jag kan fråga, vill säga). Men den är helt ok och får bli den bok jag ska läsa ut först, om jag nu ska försöka ta en i taget.

Harry Potter: I Florida i vintras läste jag Min kamp 5 och drogs med i Knausgårds ångest. Den var väldigt bra men efteråt kände jag mig helt uppäten av hans tankar och lite lätt utmattad. Hade till min lycka även packat ner Harry Potter som kändes som en lagom motvikt så då började jag med den, men hann inte klart den och sen vet jag inte vad som hände. Den ska jag läsa, gillar Harry och hans vänner.

Stjäl som en konstnär: En liten bok om kreativitet som jag tyckte verkade rolig och eventuellt inspirerande. Den var väl inte så särskilt bra i ärlighetens namn, men kräver nog bara ungefär tio minuter av min tid för att bli utläst. Det får jag försöka klara av.

Marriage Plot: Ja, den var det så länge sen jag läste att jag nog får börja om med. Kommer knappt i håg nåt förutom ett vagt minne av en universitetsmiljö och föräldrar som kommer och hälsar på. Läste författarens Middlesex på ett väldigt utdraget sätt, som trots det visade sig vara en av de bättre böcker jag läst så jag har ganska höga förväntningar på den här boken. Så jag kommer börja om och hoppas att de infrias.

Inga kommentarer: