tisdag 24 september 2013

Drömmar.

Idag hamnade jag i ett samtal om drömmar och jag berättade om den senaste drömmen jag kommer ihåg, att jag var ute och körde gummibåt på ett ishav och kryssade bland isflaken. Stormigt och jävligt var det också. Det känns inte som man behöver en fil.kand. i drömtydning för att ge sig på att tyda den lilla godbiten, va? Dock är det kanske inte så illa som det verkar för kvällen innan hade jag sett Bea Uusma berätta om sin bok om Andrés expedition till Nordpolen i Babel.

Sen kom vi in på den klassiska stressdrömmen- att man har en tid att passa, typ ska med ett flyg, och det är bråttom men man kommer bara inte iväg. Utan istället velar man runt och drar igång diverse projekt som att börja baka bröd eller något annat i den stilen. Jag har tänkt att ok, jag kanske är stressad för något och jag är tidspessimist, hatar att vara sent ute, så det är väl det den här återkommande drömmen betyder. Men så sa en kollega något intressant, att tänk om det handlar om något större. Att det inte är vardagsstress det handlar om utan ens större mål eller visioner. Att man kanske har en dröm i livet, som t.ex. springa maraton, öppna B&B i Frankrike, bli silversmed, skriva en bok (eller vad det nu är, ni fattar), men att man aldrig kan ta tag i den för det kommer massa annat i vägen hela tiden.

Det ska jag tänka på nästa gång jag vaknar upp och har spenderat natten med att försöka hinna till något tåg men ändå aldrig lyckats komma utanför dörren. Vart var det jag egentligen var på väg?

Inga kommentarer: