tisdag 10 mars 2009

Gym-analfabet

Jag tränar gärna, men inte gärna på gym. Nu har jag dock insett att det inte handlar så mycket om vad jag vill längre. Det handlar istället om att jag jobbar på kontor (hej musarm, gamnacke och klen rygg) och att jag lyckades vricka till mitt knä på en möhippa en gång (fråga inte).

Jag behöver helt enkelt styrketräna. Så jag gick dit i dag. Och som alla andra gånger jag stigit in på gym hände det. Jag blev helt blank i skallen. Jag kunde inte komma ihåg nånting från instruktionen. Mitt program fanns inte kvar (men! det hade ju bara gått typ ett och ett halvt år sen jag använde det sist) så jag var utlämnad till att improvisera. Lägg därtill nya maskiner.

Började med motionscykeln och lyckades inte höja sadeln. Satt därför där som ett miffo med knäna uppe vid hakan. Gick vidare och drog lite här och där i olika maskiner. Ja, det gick väl. Kanske.

Nu har jag bokat in en ny instruktion. Och den här gången, den här gången menar jag allvar. Vik hädan, starka killar i flip flops, Gainomax-människor och alla ni andra- här kommer jag! Om jag hittar mitt program vill säga.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Trådlöst tangentbord med inbyggd styrplatta funkar bra mot musarm, du kan ha det i knät medans du halvligger i stolen och behöver inte flytta armen hela tiden eller hålla den i en konstig vinkel mot styrpinne/styrplatta.

Höj/sänk och vridbar Ergotronarm med stor skärm på hjälper mot rygg/nackproblem, du kan höja den så att du tittar rakt fram eller uppåt istället för snett nedåt och svänga ut den så att du kan ligga t.ex. i soffan eller på golvet och skriva. Låter rudat men det funkar, har testat på mig själv!

Att sitta och jobba på laptop 8-10h/dag har jag testat, det är döden!

Inget fel att gymma lite men det är att bekämpa symptomen istället för att ta bort orsakerna.

Ergotron LX
http://www.dustinhome.se/pd_5010088191.aspx

Logitech DiNovo Edge
http://www.dustinhome.se/pd_5010097941.aspx

Katinka sa...

Klart du kommer greja det här! Bli stark och fit också för den delen.
Och Gainomax är gott ju...
Kram från mig...

Jenny sa...

Konsulten: Du har så rätt, klart jag måste gå till botten med det- ska ligga på lite på jobbet. Tack för tipsen! Man skulle nästan kunna tro att det är ergonomi/sjukgymnastik du konsultar inom! :)

Katinka: Är det gott verkligen? Jag har aldrig testat... Tack för pepp och kram tebax

Anonym sa...

haha japp, yngve och ingemar i matchande träningsoveraller - som två jättebebisar. Som dessutom lekte funktionärer utanför området medan jag och Karin låg i gräset och ålade för att få en skymt av backstageområdet.

Vuxenvarianten är ju att föredra så sett.
När vi var på roskilde hyrde vi faktiskt stuga 3 mil bort, hade en nykterist med i sällskapet som körde varje fram o tillbaka =)

Jenny sa...

:)

Anonym sa...

Många år som IT-dräng! :)

Jenny sa...

But of course! Då kan du dina knep...