måndag 6 april 2009

Lyckoslanten

När jag var och handlade för nån vecka sen slängde jag fram en peng och insåg att den var udda. "Oj, det där var nog en euro eller nåt sa jag". Men icke, killen i kassan visste bättre. Det är en en-krona men en limited edition. Nån form av hyllning till Finland. "Den underbara sagan om ett land på andra sidan hafvet, Sverige 1809 Finland 2009" står det på ena sidan. På den andra sidan har vi kungen och han ser ut som vanligt. "Det finns inte så många", sa kassa-killen och raskt vädrade jag morgonluft och tog tillbaka den.Jag tänker så här: Nu låter jag den ligga och gotta till sig i en, låt oss säga, 40 år eller så. Sen är det jag som letar upp nån obskyr mynthandlare eller varför inte, ännu hellre, Antikrundan och Knut Knutssons efterträdare (eller Knut himself modell äldre). Tänk vad förvånad jag kommer bli när de berättar att den är värd flera hundratusen!

Pensionen är tryggad.

9 kommentarer:

Marie sa...

Tycker att den är väldigt ful!! Hade en häromdan.Har en idé till dej, svälj den, så du inte slaevar bort den!!

Jenny sa...

Har tänkt på det. Ska be Amalia visa mig hur man gör! :)

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer sa...

oh lala laa tror aldrig jag sett en sån krona förr =)

tack Jenny för stödet..knaprar nu losec mups panodil och imodium.

kram!

Jenny sa...

oh lalala, it is so special! :)

Puh, din stackare! Hoppas det hjälper med knaprandet! kram

Karin sa...

Jag fick också en sån häromdagen! Men jag fattade ju inte dess rätta värde utan har nu stoppat in den i en biljettautomat, hur dum får man bli nu kommer jag aldrig kunna gå i pension!

Katinka sa...

Jag har heller aldrig sett en sådan peng förut så den lär nog vara värdefull i framtiden. Bra tanke med pensionen. Så slipper du pensionsspara ju...

Jenny sa...

Karin: Du kommer ju få jobba till döddagar! :)

Katinka: Preciiis :)

Den tjocke konsulten sa...

Planerad upplaga är 40 miljoner mynt, samla ihop sådär en miljon av dem och du kan ta pension :)

Jenny sa...

Kassakillen lurade mig, så speciell var den. 999 999 to go med andra ord... :)