fredag 17 april 2009

Möte med en grävling

Jag känner att jag måste berätta hela storyn om kompisen som jagades av en grävling. Så här var det:

Min kompis, M (inte samma M, utan ett annat) är på väg hem till Majorna från Linnéplatsen och tar vägen genom Slottsskogen, över Pliktabacken och ut vid Majvallen. När han går där och börjar knata upp för backen kommer det plötsligt och med en väldigt fart en hare från skogen (jag kallar det skog, men det är väl mer en park) till vänster och springer över vägen och in i skogen på andra sidan. Sen kommer det ett rådjur med samma fart. Och sen kommer den. Grävlingen. Mellan grävlingen och M går en kille med innebandyklubba. Grävlingen stannar till och tittar på M och innebandykillen. Också vänder den och springer tillbaka in i skogen där den kom från.

-Kommer den tillbaka tar jag den med klubban! lovar innebandykillen och sen tar han och M följe och går och snicksnackar lite tills deras vägar skiljs åt vid Majvallen. Där fortsätter innebandykillen på Såggatan och M går till vänster på Ekedalsgatan. Så går han där i allsköns ro tills han kommer förbi Majvallen och det blir lite skog igen. Vad kommer då utfarandes från buskaget? Mycket riktigt, grävlingen. Den springer över Ekedalsgatan och försvinner ur sikte. M börjar ana oråd, men måste ju hem. Han tycker det verkar säkrast att gå mitt i vägen, i spårvagnsspåret (oklart varför).

M kommer fram till sitt hus och måste då gå över till sidan där grävlingen någonstans nu håller hus. När M kommer fram till staketet utanför sitt hus ser han den. Grävlingen. Och den är på väg mot honom. M kastar sig över staketet, som är precis för högt för att det ska gå smärtfritt. River sönder skjortan och har sig, men kommer över och hinner tänka: "Ah, grävlingar KAN ju inte hoppa i varje fall." Samtidigt som han tänker det ser både han och grävlingen det. Hålet i staketet. M kastar sig mot porten och grävlingen rusar mot hålet. M kommer in och hinner PRECIS slänga igen dörren, mitt för nosen på grävlingen.

Undrar vad som hade hänt om han inte hade hunnit in?

6 kommentarer:

fg sa...

jo det där har man ju hört förut, psykiskt instabila grävlingar som terroriserar människor genom att jaga och tom genskjuta dem ijakten på att få tag i slavar att ta hem till lyan:-)

Jenny sa...

Ah, det var alltså en slav han ville ha! :)

Fnissi sa...

Hahahahaaa... det behövs fler jägare här i världen! Bara att ta jägareexamen Jenny! Det klarar du lätt!

Jenny sa...

Puh, gevär alltså? I don´t think I can handle it! :)

mikebike sa...

åh fy fan: jag har också mött en grävling i majorna. fast på gråberget. så jävla läskiga djur. tack nu kommer jag drömma mardrömmar ;)

Jenny sa...

Tack detsamma... Nu är står det helt klart, grävlingarna invaderar majorna. Fy.