tisdag 23 juni 2009

Italiano

Jag kollade på den där italienska deckaren igår (men jag somnade, vem var mördaren?). Visst är de härligt hysteriska italienarna? Språket, gesterna, dramatiken. Jag gillar särskilt att de svarar PRONTO! i telefonen och den sköna accenten när de pratar engelska.

För några somrar sen var jag i Rom och var inbokad på ett vandrarhem som drevs av nunnor. Vid bokningen var de väldigt noga med att påpeka att jag var tvungen att bekräfta bokningen nån dag innan jag skulle komma. Laglydig som jag är så ringde jag. Så här lät det:

Nunna i Italien, argt och stressigt uppmanande: PRONTO!

Tjej i Sverige, lite nervös på skolengelska: Yes, hello, I would like to confirm a reservation of a room.

Nunna i Italien, nu på italiensk-engelska, men fortfarande argt: YES! CONFIRMATION! BYE!

Tjej i Sverige: Tittar förvånat på luren som nu bara tutar.

Inga kommentarer: