tisdag 24 februari 2009

Jenny och pelargonfabriken del 2

Jag gick upp på vinden och hämtade ner skrället. När jag hade plockat bort de vissna bladen såg det ut så här.
I princip tre stycken pinnar. Jag känner att jag är ute på ruggigt djupt vatten. Nu har jag famlat runt på nätet, som i blindo och googlat allt som har med pelargoner att göra. "Hur väcker man pelargoner?" "Hur klipper man pelargoner?" "Pelargoner övervintra" osv, osv. Av alla 75 miljarder sidor med pelargontips finns det inte två som ger mig samma råd. Det är dessutom rena grekiskan i mina öron. Det är toppsticklingar hit och beskära dit. Jag fattar ingenting. Så nu har jag på nåt vis kokat ihop alla tips och bestämt mig. Jag planterar om den, låter den stå ett tag, klipper ner den och sänder en bön till ovan. Eller vet du hur det ska gå till? Snälla, stoppa mig då om jag är helt ute och cyklar.

Den här lille rackaren tänkte jag plantera med en gång. Är det måhända en sån där toppstickling de pratar om?

3 kommentarer:

Emeles sa...

Klipp. Det är det. Klipp. Om du klipper ganska nära jorden så blir den lite buskig. Klipper du lite längre upp så blir den yvig.

Men klipp.

Och det du har klippt stoppar du i lite fuktig jord (Du kan klippa i flera bitar - ju längre desto sämre) och vips så har du massa mer pelagoner.

Katinka sa...

Oj, det där vet jag faktiskt ingenting om! Här överlever inte ens kaktusar tyvärr...

Jenny sa...

Emeles:Tack och åter tack. Klippa alltså.

Katinka: Nä, det är så det brukar se ut här. Hur ska detta gå?