lördag 7 februari 2009

Operation oliv- att jobba mot naturen

Mina kompisar A och J har flyttat till Schweiz. Förutom en prenumeration på en inredningstidning (schysst) fick jag ta över deras olivträd. Eller ta över och ta över, jag är väl fodervärd kan man säga. I somras på balkongen frodades det och mådde bra, men nu... Bladen skrumpnar och torkar i hop och ramlar av. Jag börjar få lite lätt panik. Till råga på eländet fick de det i bröllopspresent också. Det får inte gå och dö!

Torra kvistar och ledsna blad. Jag har något svagt minne av att det var likadant för ett år sen, men då kom det igen när det blev vår. Jag var dock tvungen att ta tag i saken och googlade lite. Hittade då denna sida. Där fanns alla svar jag sökte. Bl.a. detta, som svar på varför bladen faller av på vintern:

"Jag var på Creta nyligen. Där finns tre miljoner olivträd. Åk dit någon gång så förstår du kanske varför inte olivträdet trivs i ditt vardagsrum. Vinterlängd, ljusmängd, värme. Allt är fel. Du jobbar verkligen mot naturen och det brukar aldrig lyckas."

Uppmuntrande. Annars kom det fram att det vill ha 14-15 grader varmt och mycket ljus och ett tips var att rigga en lysrörslampa som lyser 14 timmar om dagen över det. Ok, jag gör så gott jag kan. Innan de tätade mina fönster var det nog fan inte mycket varmare än 15 grader i min lägenhet och det vill jag inte tillbaka till. Lysrör har jag inte. Det får bli så här:

Håll tummarna! Jag och trädet behöver allt stöd vi kan få.

6 kommentarer:

Emeles sa...

Jag känner din oro. Jag har känt samma oro. Jag förlorade slaget...

Jag hade ett magnifikt olivträd. Det ÄLSKADE Styrfartsbalkongerna! För att sedan sörja ihjäl sig trots mina försök att få det stackars trädet att överleva. Sörjer fortfarande.

Å andra sidan - finns det liv, finns det hopp... (Det tar ganska lång tid innan man måste ge upp hoppet.)

Jenny sa...

Åh, klart det älskade de balkongerna! Herrejävlar vilka balkonger. Ok, det finns ju blad kvar, så än lever hoppet.

Miss Upsey Daisy sa...

Oj. Du funderar inte på att gå under jorden möjligen ;D

Jenny sa...

Hmmm, ja jag får väl överväga det om operationen misslyckas... ALlt för att undvika repressalier! :)

Miss Upsey Daisy sa...

Eller bara hjälm= ;D

Jenny sa...

he he :)